Tuesday, December 27, 2011

Bolasepak sekarang

Perlis

Pahang

Penang

Sabah

Sarawak

Selangor

Johor

Melaka

Kedah

N9
Kelantan 



Ganu

Perak
THE HAWK!



Sudah lame blog ni x berbunyi. jadi sy mengambil mase sedikit terluang ini utk kongsi satu perasaan yang sgt sedih yg telah lame sy pendamkan.

Kisah ini bermula pabila bolasepak MALAYSIA sudah merudum jatuh dek kontroversi rasuah dulu.
semua peminat hampa dan sudah mula beralih arah ke bolasepak negara lain.
tetapi setelah hampir sepuluh tahun, masih kurang peminat yg mahu melihat dan menyokong bolasepak MALAYSIA. walaupun isu rasuah dulu sudah hampir ditangani.

itu lah yang paling menyedihkan. ape yg MALAYSIAN sokong adalah kelab kelab eropah yang bg mereka jauh lebih handal dan ber quality. mereka lebih mengagungkan kelab di eropah  dari kelab atau negeri ditempat sendiri. sy bukan nye kate x boleh menyokong mereka. boleh.malah sy perakui kualiti permainan mereka jauh lebih baik dari kite. tetapi apabila begitu fanatik dan sggp bergaduh,  utk kelab eropah itu, itu sy rase sudah melampaui batas.

sy rase pihak eropah sudah cukup 'brainwash' MALAYSIAN bhawe pasukan - pasukan di MALAYSIA tidak wajar disokong. jadi MALAYSIAN semua sudah beralih utk meminati kelab eropah. tp ape yg MALAYSIAN xtaw, utk mencapai kehebatan seperti kelab kelab eropah sekarang, kelab eropah sgt memerlukan peminat dan memang bergantung harap kepada peminat mereka. mereka menganggap peminat ialah jualan mereka. setiap peminat yg meminati kelab itu, adalah 'sales' bg mereka. sebab itulah yg menjadikan pasukan itu kuat. cube anda semua bygkan kelab kelab besar yg dipenuhi pemain pemain bintang, bermain di stadium besar, tp xde sorg pon yg dtg tgk. adakah mereka akan bermain seperti kualiti sekarang?

peminat sgt penting dlm pembangunan bolasepak MALAYSIA. apabila tiada peminat, sampai bile pon bolasepak MALAYSIA tak ke mana. MALAYSIA sudah pun melahirkan ramai bintang dan pemain yg berkualiti sebenarnya. cuma support dari peminat sgt la kurang menjadikan mereka semua mempunyai low motivation utk bermain. jadi anda semua boleh la memulakan langkah kanan utk meminati bolasepak malaysia. anda boleh mule memilih pasukan yang anda gemari. jika masih tidak tahu, atau blur utk memilih pasukan apa, anda boleh mula dgn pasukan di tempat tinggal anda sendiri. seperti sy, sy sudah mula utk meminati pasukan KUALA LUMPUR dan sedang mencari jersey nye. cume masih kurang penjualan jersey ori nya. jadi ayuh lah remaja dan pemacu negara, SOKONGLAH BOLASEPAK MALAYSIA!

Year Coach
1979-81 Malaysia Yunus Tasman
1982-84 Malaysia S. Subramaniam
1985-86 Slovakia Josef Venglos
1987-89 Malaysia Chow Kwai Lam
1990 Slovakia Jozef Jankech
1991 Czech Republic Milous Kvacek
1992 Malaysia Chow Kwai Lam
1993 Malaysia S. Subramaniam
1994 England Ken Shellito
1995-98 Malaysia Chow Kwai Lam
1998-00 Malaysia Mat Zan Mat Aris
2000 Malaysia Lim Kin Lian
2001-02 Iraq Wathiq Naji Jasim/Malaysia Lim Kin Lian
2003 Slovakia Igor Novak
2004-07 Malaysia Mat Zan Mat Aris
2007-08 Germany Hans-Jürgen Gede
2008- Malaysia Razip Ismail

the first coach of KUALA LUMPUR is my late fatrher. :)
come on THE HAWK! :D

No comments:

Post a Comment