Monday, April 11, 2011

Berbeza

Pukul 2:42 pm 11/4/2011.
aku buat entry ni lepas aku terbangun dari tidur.
patutnye skg aku ade kelas costing.
tp apekan daye kemalasan dan kepenatan menyelubungi diri.

Tadi time aku tgh tidur, aku bermimpi.
aku berade di sebuah kampung yg mundur dan sgt daif.
aku yg dtg dari bandar sgt lah berlagak dan tidak pikir psal org laen.
bkn niat di hati nk menyakitkan hati.tp itulah lumrah bile kite kat atas, kite lupe daratan.

aku g lepak minum.disebabkan panas sgt dan x suke ngn keadaan sekeliling,
aku telah menanggalkan baju dan seluar ku,tggl lah berboxer sahaje.
aku dgn selambek minum dan mkn smbil diperhatikan oleh semua orang.

Sebenarnye, aku mcm dah byk kali bermimpi pergi ke tmpt tuh.
di bangunan lame, yang hampir roboh, usang dan ditinggalkan.
aku pon tataw knp roh aku suke sangat pergi ke tempat tuh.
adekah aku ade sejarah di tmpt tuh.? hm xpe kite abaikan.

sambung cerite, tibe tibe aku rase letih dan aku terperasan yg selipar ku sebelah laen, dan sebelah lagi laen.
aku pon angin satu bdn sbb aku x ske brg brg aku kne curik.tnpe aku sedar.
aku pon pegi kat van aku, aku carik carik selipar aku.tgk tgk tggl sebelah lagi dlm van tuh.
aku pon marah si penjage van tu.aku tataw knp aku sgt la marah.
selepas tu aku kembali ke meje mkn, aku pon menghabis kan makanan aku.

nak dijadikan cerite aku baru perasaan yg penjage van tu blah. dan tggllah aku sorg2 kat situ.
aku pon memakai jeans aku dan berjalan ke flat flat dan kawasan kampung berdekatan.
mulanye aku takut nk dekat flat flat usang tu. tp aku berani kan diri jugak utk carik tmpt berteduh.
tibe tibe aku nmpk playgroung mereke.hari sudah menganjak petang.
so aku pon berniat utk melepak kat playground tu smbl menunggu esok.jangkaan ku.
bile aku smpai kat playground tu, aku perasaan byk tanah yg mendap dan sgt merbahaye.
ini semua boleh mendatangkan kecederaan kpd kanak2 yg bermain kat situ.
dan ade yang tanah nye mendap sedalam 500 meter.
aku terpikir bagaimanelah mereke jike ade yg terperosok ke dalam tu.
aku xnk selamatkan bdk bdk tu. aku mesti buat tataw.

so agak agak dlm kul 5.30 ptg, ramai kanak2 yg turun bermain. aku pon melihat saja mereke main.
alangkah bagus nye menjadi kanak kanak, tidak perlu pikir psal dunia.
tidak perlu pikir psal wang, pelajaran, status, dan masa hadapan.
semuanye disediakan ibu bapa.aku mengeluh dalam hatiku..
ketika aku melihat kanak2 ni bermain, aku tertarik dgn seorang budak.
yg sgt lincah dan cerdas.aku lihat die sgt bagus mengelak dan selalu menjadi pemenang dalam permainan mereke.aku pon sebebnarnye tidak tahu akan permainan mereke.
mereke seakan sudah tidak takut akan gaung gaung dan sgt faham akan keadaan tanah disana.
ade yg sudah tergelincir masuk pon, masih tertawa dan ajaibnye, mereka dpt keluar dengan selamba.
aku hairan dgn kecerdasan minda kanak2 ini.ingin sekali aku mendalami kehidupan mereka.

bila aku mendekati si kecil yg aku minati, aku cube berborak dan mendalami perasaan nye.
die taw aku orang luar. pemikiran die agak matang walaupon baru berumur 7 thn. dia sudah tahu utk menjawab dgn sopan dan tidak kurang ajar. aku sgt tertarik dgn sifat nya. bila dgr kepetahan ceritanye, aku menjadi kagum dan sgt terharu. ini kerana, bdk2 di bandar tidak tentu tahu tentang isu semase sperti si kecil ini tahu. aku sgt kagum dgn nya. tp bila maghrib menjelang, die terpaksa pulang, da aku melepas kan nya.

Selepas tu aku pon tersedar dari tidur. aku hampir menangis disebabkan keindahan mimpi yg baru aku dapat.
muke budak tu masih lagi berade di mate aku.bayangan nye, mate nye, walaupon tidak sehensem mane, tp kelincahan nye buat aku sgt suke berade dkt dgn nye.

Mimpi itu telah seperti satu peringatan kpd aku bahawe tak kire dari mane dtg nye kite, kite masih punyai peluang, asal kan kite selalu berusahe, jgn putus ase dan selalu bekerjasama.

hm selepas itu aku melihat blog org lain..begitu indah ciptaan ALLAH..cantik cantik orang yg berade di bumi ini. dan punya byk kelebihan. ini buat kan aku lebih sedar bahawa kita semua nye BERBEZA. dan kite semua punye tujuan yg BERBEZA. Dan kite hidup di situasi yg BERBEZA. jgn lah kite expect semua nye berade di dalam kawalan kite dan jgn kite aggp semua akan mengikut telunjuk kite, sbb manusia ni semua nye BERBEZA-BEZA. :)

No comments:

Post a Comment