Thursday, January 27, 2011

Perkara Satu

byk perkare yg menyerabutkan aku kebelakangan ni.
byk perkare yg ingin aku kongsi bersame.
byk perkare yg membuatkan aku sedih, gembire, moody, and girang.
tp cume satu perkare yg SELALU merunsingkan aku.
perkare itu ialah perkare satu.

perkare satu ialah perkare yg satu,tetapi mengaitkan byk perkare perkare lain.
contoh nye ILMU. byk berkait tntang kehidupan dan kebatilan.
contoh lain ialah cinta yg mane lebih rumit dan selalu nye mengaitkan 2 belah pihak.
tp perkare satu bg aku ialah SOAL HATI.

Aku sekarang dalam keadaan keliru dan serabot.
knp aku boleh jd begini.
ini semua sbb hati dan perasaan aku tidak pernah tenang.
ape yg hati aku inginkan?itu lah persoalan yg sukar dijawab.
aku ingin kan hidup yg sentiase happy dan kurang masalah.
aku happy berkawan, happy belajar, happy buat semua bende.
mcm dunie ni aku yg punye.
tp bile aku cube utk mghappy kan diri n org sekitarnye,
msti aku lebih menyakitkan hati mereke.
aku buntu.aku juge terpakse menjadi penipu kpd diri aku sendiri.
menipu diri utk membahagiekan org laen.
ape yg aku dpt?adekah aku happy?jike org laen happy?
aku pon x dpt menjawab persoalan itu.

hati aku juge ingin kan sebuah perhubungan yg sungguh perfect.
die segalenye bg aku.die lah nyawa hidup aku.
kisah kite sperti kisah romantis di TV.tp dgn menjadi spti itu,
bahagiekah aku?membuang semua peluang yg ade hanye utk menjage hati si die.
mengabaikan kegembiraan sendiri semata utk melihat die bghagie?
happy kah aku kalo mcm itu?hmm persoalan kedue yg sukar utk ditangani

aku juge ingin kan karier yg begitu berjaye dlm hidup.
berjaye sbgai pelajar.berjaye sbgai pekerja.berjaye sbgai superior.
berjaye sbgai suami.ayah.datuk.pak cik.dan yg pling penting sbgai ANAK.
tp berjaye aku aku capai pe yg aku nk?
berjaye kah aku jike aku dpt kesemua nye tetapi hati ku masih runsing dan lelah?
aku masih mencari jwpn yg sukar utk ditemukan.

hidup ini kompleks dan rumit.semua perkare adalah berkaitan dan berhubung.
ape yg aku ingin kan seperti bukan ape yg aku ingin kan.
ape yg aku kejar spti bukan ape yg aku kejarkan.
knp aku boleh hilang arah dan sesat.
dimane pule aku bole mencari navigator dalam kehidupan aku ni?

semua nye telah ISLAM terang kan di dalam AL_QURAN.
telah lengkap dan memang tiade tolak bandingan.
semua panduan hidup telah diberikan di dalam itu.
dan semua keraguan dpt dijawab dlm itu.
tp aku masih degil utk menyambut seruan nye.
knp aku begini?slah keluarge kah?slah kwn kwn kah?
aku perlu berubah.aku perlu berubah.
ade org ckp jike nk KEADAAN hidup berubah,KITE kne berubah dulu.
tp smpai bile nk tggu baru aku leh berubah.
aku masihkeliru dan buntu.

byk perkare di dalam hati yg aku msih simpan dan diamkan.
kerna aku taw tiada siape yg lebih memahami diri kite selaian diri kite sendiri.
so guys.sebenarnye PERKARE SATU ialah agama ISLAM.
ianye perlu dipegang kukuh dan utuh di dalam hati.
ISLAM merangkumi semua aspek dalam kehidupan.
aku masih mencari jwpn.mgkin aku perlu mendalami ilmu ilmu agama.
aku akan cube utk merapatkan jurang aku dgn ISLAM.
di harap kawan kawan dpt membantu dan menyokong.

aku seorang insan yg lemah dan memerlukan bantuan anda semua.
daaaaa

D

ini tidak ditujukan kpd sesiape ye.hanye general issue shj.

No comments:

Post a Comment