Monday, December 27, 2010

Air Air Air !!!!

Hai semua...ape kah khabar anda semua..hehe
seperti biase aku mesti akan ckp,, "da lame aku x update blog ni"
haha sory sbb x dpt bercerite ngn korg..busy sket..biase la cuti sem.
mane penah dok umah saje mesti ade je keje aku ni..

so cuti sem kali ni aku telah bekerja sebagai PENJUAL AIR !!
haha xpenah pon telintas fikiran aku nk jual air bro..haha
tetibe je dapat plak..hehe ni peniagaan abg aku..
die buat bnde ni sbb die nk kawen..tp die pon ade kerje tetap,,
so sape yg nk jage business die ni?haa so sp lg kalo bkn aku..
haha haih neway meh la aku cite sket psal bisnes ni..

Air! Air! post khas utk camera.. :D
















byk pengalaman yg aku dpt dari bisnes ni..
aku start bukak kdai 2 disember 2010 sampai la 2 januari 2011..
aku bukak dkt icity kat shah alam seksyen 7.
so sp yg x pegi lg, bole la melawat aku dan beli air aku byk2 k?haha
act kat ict tu ade karnival..cam sebulan ni die ade la buat konsert pe jadah sume.
so abg aku dpt tapak,die suro la aku jage.

tros trang aku ckp,byk ppahit,maung,susah,payah,sakit,penat,lelah,sedih,dan mcm2 lagi la kan.
aku da rase da sume nye..mmg susah la bisnes ni..org ckp kalo stkat nk cube cube tu,xpayah la.
mmg susah n byk risk..mmg btol la org ckp kalo nk berbisnes kne kuat,cekal,dan semangat kne tggi.
bkn la aku nk blagak ke ape,mmg trok doh ape yg aku rase time aku beniage ni..
aku ni mmg suke buat keje x abes..so bile da rase macam ni,,
aku rase impian aku nk jadi bisnesman akan terpadam la kot..haha susah gile bhai!

hidop kau mmg akn tertumpu pade bisnes.xde bnde laen ko bleh buat..
cube ko bygkan la..ok start niage pkol 5 la kate kan..kne setting brg tu 2 ke 3 jam awal.
so sbnrnye ko start keje kol 3 ptg.mcm aku,bancuh air, bli brg sket n tros gerak..
mule mule mmg lame la kan nk bancuh air,2 jam lamenye..
tp da lame lame, 30 minit da siap da sume tggl nk p gerak bukak kdai je..
then time nk opening ngn closing mmg sakit bro..x tipu lu..
lg2 kalo ko due org je..kadang2 x sempat nk siap setting brg2 org da order mcm2.haih.
patu kne la dok tggu n melayan customer.ni pon sakit gak ni.
nasib baek la x de mknn..kalo x lagi mcm mcm kerenah kne layan..
alhamdulillah aku bole lg la nk melayan customer punye cerewet tu..hehe
tp yg aku plik, bile xde customer pon ko penat, ade customer pon lg penat.
haih..plik bin ajaib btol la..hehe den kne la closing kn..ni lg byk keje..
sumee bende kne basuh,den lap..huih itu sakit..nk simpan balik brg2 sume,,prghh!!!
mmg sakit a....time 1st 1st je la..da lame lame gua ok je..hehe
patu da abes kmas sume,nk gerak balik,,tgk2 jam da pkol 3 pg..
sampai umah dgn bdn sakit,letih,ngntok,,mmg tros tido mati smpi tetibe esk tersedar.
ehh da pkol 3 ptg da.??.hahahaha haaa gitu la life aku ari ari..
so amacam..bosan x??hehehe

neway aku happy keje kat icity tu sbb aku dapat kenalan baru ramai..
aku dapat taw ape perasaan peniage if customer cerewet.
aku dapat belajar byk perkare.bole nmpk org busuk hati mcm mane,
x jujur meniage, tamak, baek, mengumpat, mcm mcm la...hehe
tp ape pon,,serius aku rase cam aku de family kat sane..
makcik blakang mcm mak aku da..slalu advise aku bout bisnes..
walaupon aku slalu buat tataw je..hehe
ecah,slalu serve aku nasi lemak yg sedap,
tq sbb baek ngn daus n i like to be ur fren.. :)
bro burger sblah yang mmg sempoi sesempoi nye..
you rock bro..abg char kuewtiow plak sblah lagi..
mmg rapat la..ade je cerite nye..hehe
loyal customer kitorg,,bro oren..
jual brodband ngn kek,ari ari bli air oren kitorg..
budak budak satah..kitorg sgt baek dgn dorg ni..
dorg jual satah..dulu meniage lot sblah kitorg..
patu tokeh die suro pindah sbb hasil sket sgt..
pg la dorg niage kat lot laen..tp malang nye sales menjadi lebey ciput..
lame2 ttp tros..haih hilang da sorg ahli keluarge..
kalo x dulu dorg msti slalu dtg ke kdai kitorg borak borak bile time free..
terutame si shakir tu la..haih budak tu..baru form3,tp ckp die,,mengalahkan aku..hehe
akak nasi ayam,awek ice blended, hui..mmg aku ske kan situasi tu..
siyes aku akan merindui la saat saat ni..hehe thnx to all of u sbb beri aku memory

haha aku ckp ni pon bkn dorg taw pon kan..hehe bkn dorg bace blog aku pon..
tp aku tetap nk ckp jugak..kesah plak en aku..hahaha
anyway sem da nk bukak, n aku perlu la fokus pade pelajaran aku memandangkan result aku trok kn..
FIRDAUS..dont just talk the talk, just do and do ok?haha pe la yg aku merepek ni..
so mlm da larut sgt ni..haaaa aku lupe nk ckp..

THANK YOU TO
1st  - Wan aka Ibnu Jalal di FB, sbb sudi tlg aku meniage walaupon ko taw gaji kite ciput,
ko slalu berade dgn aku ketike susah n senang.
2nd - Jue aka Julie Pri di FB,thnx sbb dtg ke kdai aku due kali dan bli air aku..kau mmg seorang yg supportive la..untung HAMBALI..ooppss..hehe
3rd - Syira aka Siti Nor...(panjang sgt name FB die) sbb dtg n support aku..
jaoh tu dtg dari kuantan..haha
4th - Yun aka Yunus Yusof..tq sbb bwk family ko dtg n bli air aku byk byk..ko mmg terbaik!
5th - Khapis aka Al-Khafiz Adnan dlm fb dgn mmbe die dak tknik shah alam..thnx sbb dtg lpk kdai aku n tolong tolong sket..hehe n kapis dtg 2nd time bwk sedare mare die..thnx sbb rase teh tarik aku..
tataw la sedap ke x..xsedp ko dendiam suda..hahaha
6th - Syah aka Ahmad S....( panjang) sbb dtg,tido umah sewe dan TOLONG aku sehari..
mmg appreciate la n aku berterime kasih byk byk kat ko dohh..higest appreciation kat ko..
7th -Zam aka Zamani Dz....(panjang jugak) tq sbb dtg n bli air laici aku..haha aku bg buah lebey kan?hehe cume aku x puas ati np la ko x bawak budak wangse maju tu skali..ict mmg best do utk dating..haha



n not into the numbering my sayang..Shafierah sbb slalu support me when im down..thx a lot honey!
( u r not in the number bcoz u r the special one syg) :)

k la tu je nk cite utk post kali ni..
until next time bro..daaa

D

pic disediakan oleh HAMBALI!! thnx bro! :)

No comments:

Post a Comment