Monday, June 14, 2010

FIFA world cup

FIFA WORLD CUP telah pun bermula..begitu juga dgn demam world cup..
sume berpusu-pusu utk mengetahui siapa kah pemenang utk setiap game,
tp adekah anda sume tahu tntang kehebatan perlawanan itu..
best ke x team tu maen??or siapakah lagenda bolasepak sebenar..haha

aku ari tu ade tgk history of football...
mcm2 info la aku dpt..aku tgk kat history channel..aku mmg ske channel tu sbb die byk bg info and fact..
tp still aku kne berhati2 sbb info n fact about sejarah ni bole diputar belit..

korang kenal x sp ni??ni la Arthur Friedenreich. seorang pemain brazil yg lahirsebelum pele..
die jugak la sebenarnye yg telah mencipta banana kick yg di aplikasi oleh pele di dalam permainannye..
n fyi die telah menjaring kan 13xx gol..(xingat)..
die jugak terpakse mengharungi zaman racist dimana org berkulit hitam dipijak dan dipandang enteng..
tetapi die berjaye membuke mate mat2 saleh yg bajet bagus tu dgn ke'terer'an die..
mari lah kite same2 memuji beliau dgn kehebatan die dan hero sebenar bola sepak...haha
TRIVIA tentang beliau..
+ ketika kematian beliau,loceng gereje telah dibunyikan sempene jaringan ke-1000 pele (xde kene mngene) haha
+nickname beliau ialah "The Tiger"
+lahir pade 18 july 1892
+mule kan karier di SC Germania, a Brazilian football team composed by German immigrants
+caps melebihi 1200 utk ngare dan club (time tu bola didominasi oleh orang putih. kire byk la jugak en)

p/s : bile la malaysia nk masok world cup..haha

No comments:

Post a Comment